Wednesday, August 26, 2020

מידע חשוב ומתריע על יתר לחץ דם

מידע חשוב ומתריע על יתר לחץ דם

תסמינים
יתר לחץ דם, יתר לחץ דם או לחץ דם גבוה, המכונה לעיתים לחץ דם עורקי, הוא מצב כרוני בו לחץ הדם העורקי גבוה. גובה זה מחייב את הלב לעבוד קשה מהרגיל בכדי שהוא ידחוף דם לכלי הדם. לחץ הדם מורכב משני מספרים: לחץ סיסטולי ולחץ דיאסטולי, וזה תלוי בלחץ המתקבל ונמדד במהלך התכווצות שריר הלב (התכווצות) או הרפיה בין השביתות (דיאסטולה). לחץ הדם הסיסטולי הרגיל במנוחה נע בין 100-140 מ"מ כספית לדיאסטולי בין 60-90 מ"מ כספית (קריאה נמוכה). לחץ הדם נחשב מוגזם אם ערכו עולה באופן קבוע או גדול מ- 140/90 מ"מ ג"ג.
יתר לחץ דם מסווג כיתר לחץ דם ראשוני (ראשוני) או יתר לחץ דם משני. כ- 90-95% מהמקרים מסווגים כ"יתר לחץ דם חיוני ", שמשמעותו לחץ דם גבוה מבלי שמצב רפואי ברור גורם לכך. מצבים אחרים נגרמים כתוצאה מהשפעת הכליות, עורקי הלב או המערכת האנדוקרינית הגורמת לשאר המקרים של יתר לחץ דם המהווים 5-10% מהמקרים (יתר לחץ דם משני).
אם לא מטפלים ביתר לחץ דם, המטופל נתון לסיבוכים כמו מחלות לב כליליות ומחלות לב בלחץ.
יתר לחץ דם הוא גורם סיכון עיקרי לשבץ מוחי, אוטם שריר הלב (התקפי לב), אי ספיקת לב ומפרצת עורקים (כמו מפרצת אבי העורקים) ומחלת עורקים היקפית, שהיא אחד הגורמים למחלת כליות כרונית. אפילו עלייה מתונה בלחץ העורקים קשורה לתוחלת חיים קצרה. שינויים בתזונה ובאורח החיים יכולים לשפר את היכולת לשלוט בלחץ הדם ולהפחית את הסיבוכים של הסיכונים הבריאותיים הקשורים אליו. עם זאת, טיפול תרופתי נחוץ לעיתים קרובות אצל אנשים ששינויים באורח החיים שלהם אינם יעילים או אינם מספיקים.
סימנים וסימפטומים
לעיתים נדירות, לחץ דם גבוה מלווה בתופעות אחרות, וקביעת הזיהום היא בדרך כלל באמצעות בדיקה רפואית, או כאשר המטופל מתלונן על בעיות לא קשורות. יש אחוז מהאנשים הסובלים מלחץ דם גבוה המתלוננים על כאבי ראש (במיוחד באזור האוזפיטל, שהוא אחורי הראש ובבוקר), כמו גם סחרחורות, סחרחורות וטינטוס, וזה יכול להיות מלווה בגואש בראיה או בכישוף התעלפות. עם זאת, תסמינים אלו עשויים להיות קשורים לחרדה ולא ללחץ דם גבוה עצמו.
באמצעות בדיקה קלינית ניתן לחשוד בלחץ דם גבוה על בסיס נוכחות רטינופתיה של יתר לחץ דם המתגלה על ידי בדיקה מהפונדוס שנמצא בחלק האחורי של העין באמצעות לפרוסקופיה. באופן מסורתי, חומרת הרטינופתיה הקשורה ללחץ דם גבוה מסווגת כ- I-IV, אם כי קשה להבדיל בין סוגים לא חמורים זה לזה. כמו כן, אנדוסקופיה יכולה להסביר עד כמה יש לאדם לחץ דם גבוה.
יתר לחץ דם משני
סימנים ותסמינים נוספים מסוימים עשויים להצביע על יתר לחץ דם משני, כלומר לחץ דם גבוה כתוצאה מסיבה ספציפית כמו מחלת כליות או מחלה אנדוקרינית. לדוגמא, תסמינים של השמנת יתר של גזע, פגיעה בסובלנות לגלוקוז, פנים ירח, ליפודרמה (דבשת תאו), והמראה של קמטים סגולים קטנים מעידים על אפשרות לתסמונת קושינג. יתר של בלוטת התריס וגפיים מוגדלות עלולים גם הם לגרום ללחץ דם גבוה ויש להם תסמינים וסימנים מובהקים. מלמולים בכלי הדם יכולים להוות אינדיקציה להיצרות עורק כליות, ואילו לחץ דם נמוך יותר בגפיים התחתונות או דופק עיכוב או נעדר של עורקי הירך עשוי להעיד על היצרות אבי העורקים (היצרות אבי העורקים לאחר מרחק קצר מהלב). Paroxysmal לחץ דם גבוה המלווה בכאבי ראש, דפיקות לב, חיוורון וזיעה עלולים לגרום לחשד לפהוכרומוציטומה.
משבר יתר לחץ דם ממאיר
עלייה חדה בלחץ הדם (השווה או עולה על הלחץ הסיסטולי 180 או 110 דיאסטולי, המכונה לעיתים יתר לחץ דם pernicious או יתר לחץ דם מואץ) נקרא לפעמים משבר יתר לחץ דם. ויתר לחץ דם העולה על רמות אלה צפוי להיות בעל סיכון גבוה לסיבוכים. אנשים עם יתר לחץ דם בטווח זה אולי אינם סובלים מתסמינים, אך ככל הנראה יתלוננו על כאבי ראש (22% מהמקרים) וסחרחורת יותר מאחרים. תסמינים נוספים העשויים להתלוות למשבר יתר לחץ דם כוללים הידרדרות יכולת הראייה או קוצר נשימה כתוצאה מאי ספיקת לב או תחושה כללית של מחלה בגלל אי ​​ספיקת כליות. לרוב האנשים הסובלים משבר יתר לחץ-דם, יש לחץ דם גבוה, אך גורמים נוספים עשויים לגרום לעלייתם הפתאומית.
משבר יתר לחץ דם חריף או יתר לחץ דם אמבולטורי, הידוע בעבר בשם יתר לחץ דם ממאיר, מתרחש כאשר ישנן עדויות לפגיעה ישירה באיבר אחד או יותר בגוף כתוצאה מלחץ דם גבוה מאוד. נזק זה עשוי לכלול לחץ דם גבוה באנצפלופתיה, אשר נגרמת על ידי נפיחות ותפקוד לקוי במוח, ומאופיינת בכאב ראש ושינוי במידת המודעות (בלבול או לחישה). סימנים אחרים לפגיעה ממוקדת באיבר כוללים בצקת של עצב הראייה, דימום ועור תחת כאב. באשר לכאבים בחזה זה יכול להעיד על נזק לשריר הלב (שעלול להתפתח לאוטם שריר הלב) או לעיתים לניתוח אבי העורקים (קרע בדופן הפנימית של אבי העורקים) .קוצר נשימה, שיעול, ליחה והפרשות כיח בדם הם סימני ההיכר של בצקת ריאות. מצב זה הוא נפיחות ברקמת הריאה כתוצאה מכישלון חדר שמאל (חוסר היכולת של חדר שמאל מהלב לשאוב דם מספיק מהריאות למערכת העורקים).

No comments:

Post a Comment